Biserica viselor noastre

Posted: 27/03/2012 in Dezbaterea săptămânii
Etichete:, , , , , , , , ,

Am observat că unul din cele mai puţin discutate subiecte pe „piaţa” blogosferei , e acela care are de a face cu cele de ordin bisericesc,  de credinţă. Pe de o parte înţeleg acest aspect, deoarece e unul care are a face cu viaţa personala a fiecăruia;  pe de altă parte, cred că fiecare dintre noi am vrea să avem parte de acea Biserică, respectiv credinţă , care să ne împlinească, să ne facă plăcere că o avem şi că facem parte din ea. Aşa că, din seria de subiecte „dezbaterea săptămânii.”, am ales ca primul subiect să fie cel enunţat în titlu. Am ales acest subiect datorită gradului mare de încredere pe care îl prezintă Biserica în rândul românilor , dar şi din cauză că acest grad de încredere continuă să scadă, de la sondaj la sondaj. Ce e  „cu plus” şi ce e „cu minus” în acest angrenaj numit „Biserică”?

De cele mai multe ori, alegerile pe care le facem, au de a face cu ceea ce ne oferă respectivul lucru sau persoană; astfel şi Biserica, e aleasă a fi frecventată ori nu, demnă de încredere ori ba, în funcţie de percepţia pe care o avem despre ea, în funcţie de gradul de  împlinire al aşteptărilor pe care le avem. Astea fiind spuse,  vă provoc a ne spune părerea cu privire  la ce  criterii   determină statutul nostru în ceea ce priveşte frecvenţa la Biserică, încrederea în preoţi, ascultarea de ce spun aceştia, raportarea la ceilalţi enoriaşi, la nevoile lor, modul de desfăşurare al slujbelor, etc? Avem o imagine ideală a Bisericii din care ne-ar face plăcere să facwm parte sau ” e bine aşa cum e, nu mă interesează, că doar nu câştig nimic de pe urma Bisericii”?

Cum am vrea să se raporteze preoţii la noi, la nevoile noastre, la zicerile Bibliei? Cum am vrea să fie slujbele din Biserică, ca să le considerăm eficiente, folositoare? Ce părere aveţi despre modalitatea de desfăşurare a unor evenimente din viaţa noastră, care au de a fece cu Biserica; botez, nuntă, înmormânare? Cum am vrea să fie relaţia dintre enoriaşi? Care e modelul de persoană  lângă care ne-ar face plăcere să stăm în Biserică,  să avem comuniune cu ea ( să nu spuneţi gen Angelina Jolie ori Brad Pitt, că aceste genuri nu prea au de a face cu Biserica, şi în special cu cea din Romania)? Ce ne face să mergem sau să nu mergem la Biserică? Cum percepem implicarea Bisericii în problemele „laice”, gen politică, relaţia cu politicienii la diferite evenimente ori sarbatori?

Biserică ideală nu există, pentru că, deşi e considerată a fi Biserica lui Dumnezeu,  Cel sfânt şi fără vină, ea e formată din oameni imperfecţi dar perfectibili, păcătoşi dar putând fi iertaţi, Aşa că, la Biserică ar trebui să mergem pentru a ne face mai buni, mai iubitori, a deveni mai credincioşi şi mai cinstiţi. Dacă aceste lucruri au loc în fiinţa noastră atunci când participăm la slujbele din Biserica, menirea ei de Biserică e îndeplinită. În schimb dacă eşuează la aceste capitole, ceva nu funcţioneaza aşa cum ar trebui, aşa cum a lăsat Dumnezeu să fie.

Comentarii
  1. Luna patrata spune:

    Eu nu prea merg la Biserica si asta mai ales din cauza preotilor… Si apoi credinta este ceva intre mine si El, nu consider ca e nevoie de intermediari. Poate ca gresesc, nu stiu, dar mie imi este bine asa. 🙂

    • Marius Bota spune:

      A fi preot e o mare responabilitate, pe care nu toti on inteleg ca atare; si asta cred ca are de a fece mai mult de cat de aproape sunt ei de Dumnezeu si de cuvantul Lui, astfel incat apoi sa poata fi exemple pentru oameni, si nu pricini de cadere.

      • Marius Bota spune:

        Oare in cazul in care se constata ca un preot nu mai e demn de aceasta profesie, ca din cauza lui oamenii nu mai frecventeaza Biserica, ar trebui sa raspunda in fata enoriasilor, pentru a repune lucrurile pe fagasul normal? Sau asa ca in cazul politicienilor, nu e nici o cale de a-i trage la raspundere pentru neindeplinirea menirii de preot, in cazul de fata?

  2. ionela spune:

    ohooo..ai ales un subiect ce va atrage multe controverse!ai fost curajos!
    pe scurt…biserica mea este in sufletul meu….
    in rest nu vreau sa comentez..:)

    • Marius Bota spune:

      Controverese si discutii din care sa vedem pulsul si parerea cititorilor, si de unde reiese increderea asta mare in Biserica. Sa inteleg ca nu ai a face cu Biserica, ci doar , tu, sufletul tau si Dumnezeu?

  3. Teo Negură spune:

    Biserica e in suflete, nu in pietre, pentru ca pietrele pot fi umplute cu suflet, dar sufletul nicidecum cu pietre…

    • Marius Bota spune:

      De acord, si de asta nici nu ma refer la Biserica , in sensul de cladire, ci la Biserica, formata din suflete, dornice de inchinare, ascultare si supunere in fata lui Dumnezeu. Asta e Biserica de care vreau sa discutam.

  4. elena spune:

    Biserica este adunarea credinciosilor nascuti din nou, iar mersul la biserica este o necesitate pentru credincios din cauza faptului ca un carbune scos din foc se stinge. Mergem la biserica sa primim si sa oferim. Fiecare are un talant care trebuie pus in negot. Biserica „viselor” mele este aceea unde toti slujesc, unde toti primesc vindecare, este locul unde luptam impotriva curentului, unde crestem impreuna, este familia si armata in care ne echipam de lupta. Pentru mine, biserica ar trebui sa fie caracterizata de cateva cuvinte: dragoste, unitate, slujire, acceptare, vindecare, biruinta. Acolo vreau sa fiu si eu.

    • Marius Bota spune:

      Ai subliniat perfect”visul” tau. Acum ma intreb, care e planul sau „visul” lui Dumnezeu pentru Biserica, si cum il implinim sau distrugem noi!?

  5. marian spune:

    1] Ai grije prietene ca ai atins un subiect fierbinte si greu, pe care nu-l vei putea epuiza indiferent cate commentarii vor fi aici la dumneata pe blogg.2] Biserica este una { ca termen } iar credinta…altceva. Daca doresti o discutie pe tema asta…fa diferenta intre cei doi termeni.3] Sint total de acord cu dumneata asupra faptului ca Biserica pe care o alegi este doar in functie de perceptia pe care o avem pe moment asupra asteptarilor pe care le avem , asupra enoriasilor si fara discutie asupra preotilor.Daca ai ” asteptari de la Dumnezeul ce „pastoreste ” acea biserica…vei astepta mult si bine sa-ti indeplineasca asteptarile.4] Daca asi gasii { aici in Romania} biserica la care printre enoriasi se numara Brad Pitt si mai ales Angelina Jolie { desii s-a cam perimat intre timp } asi fi zilnic acolo .5] Biserica ideala EXISTA dar nu este formata din oameni. Ca sa alaturi acesti doi termeni : om si …perfect…inseamna doar o mare contradictie .A existat doar un om perfect si acela se numea Iisus Christos si pentru ca a fost prea perfect semenii sai s-au gandit sa-l pedepseasca .De fapt peste cateva saptamani vom sarbatorii Invierea din morti a acestuia.Acest Iisus a afirmat la un moment dat ceva ce si Teo Negura a scris ceva mai sus : fa-ti o biserica …in { in alte editii „, din”} inima ta . Poate si acesta a fost unul din motivete pentru care s-a cerut moartea sa si { aici ajung la ce spunea Luna patrata } din cauza preotilor ce se vedeau ramasi fara ” clienti” . Eu spre deosebire de ea …merg la biserici…la fel de fel de biserici, de toate ” tipurile { mai putin la cea satanista …nu de alta dar stau astia de la SRI cu ochii pe ea ca pe butelie si nu-mi prea comvine } particip la slujbe si am relatii de prietenie cu enoriasii . Ei saracii au in suflete credinta , spre deosebire de mine, insa sint foarte putini preoti care ai invata ce inseamna aceasta credinta si eventual cum s-o cultive. De regula preotii ai invata cum sa-i blameze pe cei c e nu apartin ” bisericii ” lor.Uite am gasit { total intamplator } pe un site o chestie foarte interesanta si ti-o recomand. In 4 martie{ era Duminica Ortodoxiei}Necula pastorul Penticostal Vladimir Pustan l-a avut invitat pe preotul Ortodox Constantin Necula la slujba de Duminica a Bisericii Penticostale din Beiusi .Asculta cuvantarea preotului Necula. Este in mare parte raspuns la postarea dumitala. Nu ma intreba de site ca…nu mai stiu sa-l gasesc .Chiar sunt al dracului de curios sa vad reactia, dumitale si chiar a vizitatorilor blogului dumitale in urma vizitarii site-ului respectiv .

    • Marius Bota spune:

      Intai de toate multumesc foarte frumos pentru o noua prezenta a ta aici, Marian. Apoi, ca sa clarific, referirea la credinta si Biserica a fost in partea de introducere unde spuneam ca e un subiect care nu e prea atins, apoi m-m orientat spre subiectul Biserica, in mod special, constient fiind ca Biserica e una, iar credinta e alta. Ai dreptate spunand ca Biserica e una, eu intelegand una singura, pentru ca cele ce vedem noi, sunt cladiri si eventual denominatiuni diferite ori culte. In rest, ceea ce am vrea sa fie, este acea Biserica a lui Dumnezeu, pastorita de oameni ai lui Dumnezeu, care sa aiba grija de turma lor, dandu-se exemple personale, si in care sa am parte de intelegere din partea celor cu care ma rog si ma inchin impreuna, daruind iubire si primnd iubire, fara a fi catalogat altfel decat copil al lui dumnezeu, orice alta categorisire in Biserica nu isi are locul. Asta e visul meu, care il am pentru Biserica, dar credca intai trebuie sa fiu eu ceea ce cer si astept de la altii! Cat despre filmul de care spuneti, l-am vizionat si eu si pot spune, ca inca o data s-a dovedit ca unde e dragoste de Dumnezeu adevarata, se pot da la o parte zidurile omenesti si se poate arata iubire si intelegere

  6. subscriu la ceea ce a zis ionela. biserica este in sufletul meu. cum sa explic…eu cred in Dumnezeu. Cu tarie si-ti zic sincer ca ma rog in fiecare zi. Am o rugaciune speciala pe care o tin in portofel. Insa la biserica, in ultimii ani am mers ori doar sa aprind o lumanare, ori la vreun maslu, ori sa vin sa ma rog in liniste, dupa ce slujba s-a incheiat.
    Preotii….aici e partea mai dificila. Mi-am pierdut increderea in ei. Am trecut prin niste situatii mai neplacute si murdare de care nu vreau sa povestesc. Acasa, in Romania, preferam sa ma duc la manastiri. De exemplu, Parintele Tanase mi se pare un om cu har. De cate ori mergeam la el….puteam sa il ascult ore in sir vorbind despre Dumenzeu. Sau alti preoti de pe acasa, la fel. Pe care ii simt si ii stiu ca sunt aproape de El. Aici din pacate, sunt doar cateva biserici ortodoxe si sunt asezate in ghetouri. Ma duc cand am timp. Biserica ma linisteste.
    O zi frumoasa iti doresc.

    • marian spune:

      @ paradisblonzesc Nu esti obligata sa mergi in gherou pentru a te duce la slujba din biserica ortodoxa . Una din porunci { dintre cele 10 ] spune „: sa nu ispitesti pe Domnul Dumnezeul tau !”Mi-este greu sa cred ca nu exista si alte locuri mai ” aerisite” unde sa existe o biserica …indiferent de confesiune .Insa sa sti ca nu ” biserica ” te linisteste { si Diazapamul ” linisteste” } cI CREDINTA sI ….MAI ALES RUGACIUNEA!!! Ca tine-i si fata mea plecata prin alte tari in cautarea unei vieti…cel putin civilizate. Dumnezeu sa te aiba in paza si grija lui !

      • ai dreptate marian. numai ca biserica in viziunea mea este ceva aproape si palpabil catre Dumnezeu. 🙂 poate asa ca asa am fost eu invatata de cand eram mica si de aia 🙂
        mi a placut faza cu diazepamul :)) prefer totusi sa raman la credinta.
        exista locuri mai aerisite, insa sunt departe…la vreo 6 ore.
        Multumesc la fel

    • Marius Bota spune:

      Oamenii cu har sunt nevoia primordiala a Bisericii, cei care au aceasta chemare de la Dumnezeu nu de la oameni, fac asta din dragoste de Dumnezeu si de oameni, nu pentru ceva beneficii pamantesti. Important e, pna gasesti Biserica care sa te implineasca, pe meleaguri straine, sa te rogi si sanu il pierzi pe Dumnezeu din vedere! Sa fii buna si astazi!!

      • niciodata nu-L voi pierde. Am trecut prin ceva chestii dar niciodata nu am fost furioasa pe El. Cred cu tarie ca Dumnezeu nu-ti da mai mult decat poti duce. Si daca nu mai pot duce…asta e, ajung Sus. 🙂
        o zi frumoasa

  7. Nicu Lupsa spune:

    Deseori, apelam la formule care in mod iscusit ne salveaza si ne fac sa iesim din incurcatura. Formule stereotipe, „biserica e in sufletul meu”, „nu merg la biserica din cauza ca preotul nu e demn de menirea lui” si aletele ne fac sa iesim basma curata din aceasta discutie.

    Si eu merg foarte rar la biserica. Din pacate nu pentru acele motive insiruite ci pentru un altul, cred eu mai de neiertat: Nu sunt sufiecient de credincios. Nu am sa dezvolt mai mult. pentru ca nu cred ca as putea decat sa-mi atrag si mai multa compasiune din partea credinciosilor care frecventeaza regulat biserica.

    Ma straduiesc ca prin ceea ce fac sa nu supar pe Dumnezeu, ba chiar sa-L fac sa se bucure uneori de cele intreprinse de mine.

    • Marius Bota spune:

      Si eu sunt constient ca dincolo de toate motivele pe care le invocam, adevaratul motiv al relatiei noastre bune ori rele cu Biserica, este dragostea mea, mare ori mica, multa ori putina, pentru Dumnezeu si pentru semen.

Lasă un răspuns

