Ruşine? Ce-i aia?

Posted: 20/03/2012 in Viața socială
Etichete:, , , , , , , ,

Vă rog a vă pune în ipostaza stră- străbunicilor noştri, care trăind în vremurile noastre, ar asista la ceva discuţii între urmaşii lor, pe teme legate de fete, părinţi, colegi, ori privind ceva emisiuni sau filme deocheate , de pe canalele existente pe cablu.Vreau să cred că nu ar muri, în primul rând când le-ar auzi urechile, cum sunt numiţi părinţii, ori cum se pregătesc întâlnirile cu vreo fată. Apoi, sigur ar ieşi afară, crezând că sunt într-o lume greşită , că au păşit pe un tărâm total necunoscut de ei; s-ar freca bine la ochi şi la urechi, şi ar pleca cât de departe ar putea. Ce însemna pentru ei, pentru strămoşii noştri, termenul de „ruşine”, şi ce mai înseamnă pentru noi, acelaşi termen, în zilele noastre? De ce anume s ruşinau ei, când făceau, auzeau sau vorbeau, şi de ce anume ne mai ruşinăm noi astăzi, dacă ne mai ruşinăm de ceva? E clar, vremurile s-au schimbat, tehnica a avansat, lumea a evoluat ( aşa zicem noi), dar oare lucrurie care şi de care le era ruşine celor de acum 100 de ani, ar trebui să difere cu mult faţă de cele de astăzi? Oare să stea la baza „ruşinii” principiile , ori timpurile, valorile ori contextul? Părinţii care altădată erau numiţi cu „dumneata” şi se ridicau copiii în faţa lor, şi acum sunt numiţi cu „bătrânul” ori „babacul”, nu sunt oare tot părinţi, şi atunci şi acum? Fetele care se curtau atunci cu flori, respect şi admiraţie, ca şi posibile viitoare soţii, nu mai sunt tot fete şi astăzi, încât sunt numite ” gagici” ori „puicuţe”? Exemplele ar putea continua, dar nu îşi au locul neaparat. Neaparat, e de aflat, ce s-a schimbat în decursul anilor, noi ori principiile, oamenii ori valorile, limba noastră ori limbajul, privirea ori punctul de vedere?

Chiar dacă are şi o alte tentă, cea romantică, filmul Kate and Leopold, ne aduce cu picioarele pe pământ în ce priveşte morala anilor apuşi, principiile normale ale acelor ani. Dacă cei de acum 100 de ani ar reveni în zilele noastre, ei „s-ar strica de cap” sau noi ne-am „îndrepta”? Nu există societate perfectă, pentru că nu există oameni perfecţi, ci doar perfectibili, dar principiile „ruşinii” ar trebui să fie aceleaşi peste ani, non-valorile de care să ne fie ruşine trebuie condamnate ca atare, indiferent de timpuri şi de vremuri, ceea ce numeau alţii „ruşinos” cu ani în urmă, ar trebui să numim şi noi. Dar aşa cum spune o vorbă din popor, „mulţi nu au fost acasă când s-a împărţit ruşinea”. Tristeţea mare, e că din ce în ce mai mulţi, pleacă intenţionat de acasă, când se împarte. Dar noi…?

Comentarii
  1. Doru spune:

    De mult bun simţ gândurile din rândurile tale, Marius!
    Mulţumescu-ţi!

    • Marius Bota spune:

      Ca sa il citez pe Doru: Multumescu-va amandurora, Doru si Max. E o chestiune si de civilizatie si de respect si de ani de pe acasa si de multe altele , cred ca

  2. romanianstampnews spune:

    Doru are dreptate. Uite un subiect nu prea abordat prin blogosferă, din contră, am dat peste atâtea limbaje aiurea…

  3. ionela spune:

    hmm..e discutabil aici Marius.
    dupa cum ti ai dat seama..eu sunt pro noutate sub toate formele ei..
    „rusine” cand aud cuvantul asta mi se cam urca parul in varful capului..dar din alte considerente..resp ai mei au mers foarte mult pe principiul „ce zice lumea” si sincer mi s-a acrit.dar am inteles pctul tau de vedere. ..e adevarat ca tinerii din anii 2000 sunt ceva mai dezghetati..insa sunt parti bune si parti rele..in plus nu am trait pe vremea celor din 1800 sau 1500 ca sa vad cum se comportau ei de „rusine” ..
    personal cred ca poti fi uman si fara a sti de rusine. rusinea a fost inventata ca sa ne comportam altfel decat ne-am dori..rusinea e o masca pentru mine..asa ca…
    e adevarat ca individualismul e dus uneori la extrem..dar cred ca asta se intampla si in 1200 si se intampla si in 2000..asa ca…eu consider ca , chair nu tine de rusine..sa fii sau sa nu fii om..

    • Marius Bota spune:

      Greu cu tine, măi Ionela!))Ti-ar fi rusine, cu tot noul sprecare esti indreptata, sa iti umesti tatal, spunandu-i „batranul” ori „inapoiatul asta”? Sau sa înjuri profesorul , sau sa ii arati semne obscene? Despre ceva din categoria asta incercam sa atrag atentia. Multumesc, Ionela, cred ca asa punand toate „cartile pe masa” putem cladi ceva pozitiv

      • ionela spune:

        …ai dreptate Marius.insa imi permit sa adaug o explicatie 😀 nu rusinea m-ar impiedica sa i zic asa ceva tatalui meu..ci respectul..bunul simt..aprecierea..admiratia.
        rusinea..pentru mine personal inseamna ceva de genul…”vreau sa fac un lucru, dar nu -l fac de ochii lumii” la asta ma refer eu.
        insa punctez am inteles la ce te referi tu. scuze, nu sunt gica contra insa uneori cred ca ma duc prea in profunzimea…cuvintelor si trec totul prin filtrul psihologiei.defect…de caracter cred 🙂
        imi plac f mult discutiile de genul 🙂 . mult succes marius. ca zici bine!

      • Marius Bota spune:

        Cu mine nu ai sanse de a fi „gigi contra” pentru ca nu asta e scopul de a gasi in ce sa ne contrm, ci in ce sa ne apropiem, sa gasim solutii comune. Asa ca fii convinsa ca te consider o persoana deosebita, caruia ii pasa la fel de mult ca mie, de ce lasam in urma, de cum traim, de cum ne formam caracterul nostru si al altora!

      • ionela spune:

        sigur.:) scopul e sa gasim solutii la problemele reale cu care ne confruntam cu totii zide zi..si sa invatam unii de la altii.si cand zic asta nu e o afirmatie deloc gratuita.viata m a surprins intr-un mod neplacut ..desi imi ziceam ca ma cunosc suficient si ca da..mai am de invatat. n am stiut pana atunci …adevarul si nu l credeam cu toata fiinta mea.ca da. mai am de invatat. azi stiu..ca..desi stiu diverse…de fapt stiu ..nimic..ai citit cartea „m-am hotarat sa devin prost?” e interesanta..spumoasa..si usoara..dar trateaza un subiect foarte interesant..si anume intrebarile pe care ni le punem..http://personalitateautentica.wordpress.com/2012/02/25/poftim-la-o-doza-de-heurozacva-rog/ desi banuiesc ca stii despre ce carte vorbesc 🙂

  4. psi spune:

    bunul simţm discreţia şi respectul sunt astăzi… demonetizate, inutile pentru foarte mulţi. desigur că nu ar trebui să fie aşa… dar uite că este. ca şi tine, fac parte din altă generaţie şi om matur fiind, eu nici acum nu îmi contrazic părinţii, cu toate că ştiu şi ei, ştiu şi eu, nu mai au întotdeauna dreptate.

  5. Nicu Lupsa spune:

    Din pacate tentatiile (am mai vorbit de ele), sunt acelea care influenteaza mult educatia tienrilor de astazi (si nu numai a tinerilor) iar noile standarde dupa care se cuantifica rusinea s-au modificat. Nu in bine.

    Copiii vad foarte bine, desi majoritatea parintilor nu-i educa asa, ca in tara lor, cei care muncesc din greu si asuda din zori pana-n seara, nu prea au cum sa traiasca decent. Ei vad ca solutia”succesului” e alta. Smecheria, afacerile la limita legii ori chiar ilegale, sunt atribute care duc la realizare lor( ce nu vad bine ei e ca doar din punct de vedere material are loc acest lucru).

    Problema e ca acest exemplu le e oferit nu de catre infractorii de drept ci insusi de cei care ne conduc, de oamenii politici, care vorbesc despre cinste si corectitudine tinand discursuri, facand emisiuni la tv , scriind articole, etc., dar care au de cele mai multe ori averi imposibil de justificat si pentru care nimeni nu-i trage la raspundere( cand si cand cate-un pestisor mai ne e aratat pentru a ni se inchide gura).

    In aceste conditii trebuie sa facem mari eforturi pentru a ne educa crestineste copiii, explicandu-le ca desi „beizadelele” au cam tot ce-si doresc din pdv material ei nu au ceva mult mai important: parinti cinstiti. Trebuie sa reusim sa-i convingem ca valorile morale sunt mai de pret.

Lasă un răspuns

