Preţul omului e în scădere

Posted: 12/03/2012 in Viața socială
Etichete:, , , , , , , , , , ,

„Fiecare om are preţul său cu care poate fi cumpărat”, „fiecare  om are un mic Iuda în el”, sunt doar două din citatele care te fac să tremuri puţin şi să stai bine să te gândeşti înainte de a  spune: „oricât mi s-ar oferi, eu nu pot fi cumpărat”.Pe vremuri de criză financiară, ne dăm seama tot mai puternic că există o criză morală mai acută decât cea financiară. Multi, pentru un ban în plus, pentru o „pâine mai albă”, acceptă să se vândă, să se compromită, invocând ajutorul care îl oferă altora în schimbul „arginţilor” primiţi. Vedem cum funcţionari, pentru  doar câţiva zeci de lei, intermediază eliberarea actelor pentru cetăţenii străini; alţii, se murdăresc pe mâini pentru sume mult mai mari, oferind contracte avantajoase, unor firme cunoscute dinainte de a fi licitaţia organizată. De obicei, când arătăm spre alţii cu un deget, cu celelate patru degete ale mâinii, arătăm înspre noi, aşa că problema nu se pune doar la ei,  la alţii care fac aşa ceva, ci se pune şi la mine: care e preţul cu care pot fi cumpărat eu, ce valoare de piaţă am? Şi aici nu mă refer doar la bani, euro ori lei, ci mă refer la încălcarea principilor mele în momentul când mi se oferă ceva avantajos, ori la coborârea ştachetei pentru a putea să am ceva beneficii de pe urma acestui fapt.

E un subiect care ar trebui să ne pună pe gânduri, dacă ne respectăm statutul de „oameni cu coloană vertebrală dreaptă”. Dacă nu avem nici un fel de scrupule sau principii ori valori, atunci acest subiect nu e de interes. E greu, foarte greu, a fi diferit de alţii , atunci când vezi că toţi procedează la fel. E uşor a  nu avea principii pentru că nu trebuie să lupt pentru a respecta ceva, orice fac e bun făcut, nimic nu e greşit fiindcă nu am etaloane; dacă e bine pentu mine, atunci nu mai contează dacă încalc sau calc ceva ori pe cineva.

Problema lui Iuda, vânzătorul lui Isus, tinde să devină una din ce în ce mai răspândită. Şi asta nu fiindca au apărut o mulţime de „Isus”, care să fie vânduţi, ci din cauză că s-au înmulţit „arginţii” şi „ofertanţii” şi „Iuda”. Omenia şi onoarea ni le vindem doar o singură dată, apoi sunt bun vândute; iar ca să le recuperăm, ne trebuie ani mulţi d muncă.

P.S

Într-o ţară majoritar creştină, ce aţi zice de o campanie publică  ” Eu nu sunt IUDA, nu mă vând nici moral, nici financiar. Nu are rost să încerci”. Credeţi că ar avea adepţi? Credeţi că ar avea  un procent peste „pragul electoral de a intrare în parlament” ? Oare să am curajul şi onoarea de a intra şi eu, şi tu, şi…?

Comentarii
  1. Luna patrata spune:

    Hmmmm,eu consider ca nu am pret si ca nu ma poate cumpara nimeni nici cu toate comorile pamantului. 🙂

  2. […] nu ar fi rău să treceţi şi pe la luna pătrată, marius, vultureşti, gabryelle, meşterul manole, geanina, max peter, fără adresă, schtiel Share […]

  3. romanianstampnews spune:

    Mie mi se pare o idee bună. Sincer! Cu toate că s-ar potrivi multora din cei angajaţi „la stat”, nu celor din mediul privat. Sau celor aflaţi în funcţii publice.
    Merită discutat pe marginea acestei idei (părerea mea).

    • Marius Bota spune:

      Si eu consider, ca la stat e punctul nevralgic, acolo e momeala si ispita maxima. De acolo se pot inca obtine venituri usoare prin „vanzarea” personala

  4. nicu spune:

    E greu de redus nivelul prostitutiei.

    • Marius Bota spune:

      Din pacate, nu numai ca nu se reduce, dar chiar se inmulteste , pe fondul crizei morale si financiare! Sa mai speram , d-le Nicu, ca scapam de asa ceva?

  5. Dudas Danut spune:

    Vanatorea de chilipiriri nu tine de locul de munca . Asta tine de caracterul omului , pentru ca banii nu aduc fericirea, mai importanta este onoarea , pentru ca cei cu onoare fac intotdeauna banii, dar banii nu fac niciodata onoare. Cand cineva traieste numai pentru bani n-o sa fie niciodata fericit , satisfactia ti-o da lucrul bine facut si datoria de-a face si a exista prin ceea ce faci, si normal ar trebuii sa vina si banii. Mai intai trebuie sa faci, sa dai si apoi sa astepti sa primesti. Cand n-ai ce da , si profiti de influenta prin imprejurarea lucrurilor esti compromis pentru totdauna si daca ai norocul sa scapi pe pamant nu vei scapa in fata lui DUMNEZEU. ” Nu cer DOMNE bogatii pamantesti , da-mi un trup sanatos si iubitor de osteneala. si VIRTUTIILE ceresti ce nu pier niciodata,( credinta , nadejdea si dragostea)”

  6. ACIDUZZU spune:

    Draga Marius,

    Asa cum ai spus „“Fiecare om are preţul său cu care poate fi cumpărat”, “fiecare om are un mic Iuda în el”,, ingaduie-mi, te rog, sa aplic la ecuatia stabilirii valorii omului, coeficientul inflatiei si vei observa usor ca pretul omului…creste !

    In vremuri de criza, nimeni nu se mai imbraca in costume confectionate la…”Flacara Rosie” Sibiu, ci in costume (la patru ace de…ginerica intarziat la cununie…) „Giorgio Armani”, „Versace”, „Prada”, poarta-n picioarele-i de marime…pachidermica, incaltaminte de la Gucci, sau in cel mai rau caz, conduri scumpi turcesti, si cu bombeuri ascutite ca spitzul…, poarta ochelari de soare Pacco & Rabbane” sau Dolce & Gabana”. Abia apoi iti face cadou o poza de Iuda cu…autograf ! In realitate el este doar cel care pozeaza in „Milogul” SA, in „Pricajitii” SRL, sau in AF „Flamanzi”…care traiesc din fonduri europene nerambursabile sau in subventii de la stat.

Lasă un comentariu